Partner serwisu
Intermodal i logistyka

PiS złoży pozew do sądu ws. sprzedaży PKP Energetyka

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
23-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
PiS złoży pozew do sądu ws. sprzedaży PKP Energetyka
fot. PKP Energetyka
Jak informują posłowie PiS, we wtorek partia złoży do Sądu Okręgowego w Warszawie pozew o stwierdzenie nieważności sprzedaży akcji PKP Energetyka funduszowi CVC Capital Partners. Według PiS-u transakcja była niezgodna z prawem.

PiS wnosi w pozwie m.in. o stwierdzenie nieważności umowy przedwstępnej z 27 lipca 2015 r. dotyczącej sprzedaży przez Polskie Koleje Państwowe SA na rzecz Caryville Investments Sp. z o.o. całości akcji Polskich Kolei Państwowych Energetyka SA. Partia chce, żeby jednym ze świadków była minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak. Pozwani to PKP SA i Caryville Investments Sp. z o. o. Ten ostatni podmiot został wskazany przez CVC jako nabywca PKP Energetyki. Przy podpisaniu umowy pełną odpowiedzialność ma wziąć za niego CVC.

"Łamane jest wprost polskie prawo"

Jak argumentują posłowie PiS, PKP Energetyka jest właścicielem składników majątkowych tworzących linie kolejowe o znaczeniu państwowym, których sprzedaż podmiotom prywatnym jest nieważna z mocy prawa. – Łamane jest wprost polskie prawo – powiedział na konferencji prasowej w Sejmie poseł Andrzej Adamczyk . Chodzi o ustawę o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Zgodnie z art. 18 ust. 3 tej ustawy „nie podlega sprzedaży mienie wchodzące w skład linii kolejowej o państwowym znaczeniu, będącej własnością PKP SA, PLK SA lub Skarbu Państwa”.

Kontrola NIK-u i KE

Wcześniej posłowie PiS-u zwrócili się do Najwyższej Izby Kontroli o zbadanie ważności umowy prywatyzacyjnej PKP Energetyka. Jak pisaliśmy, posłowie poprosili prezesa NIK o wyjaśnienie „nagłej” zmiany formuły prywatyzacji z giełdowej na sprzedaż całej spółki oraz o zbadanie, czy nie doszło do rażącego konfliktu interesów. Miałby się on objawić występowaniem firmy, lub firm z tej samej grupy kapitałowej, jako doradcy obu oferentów (CVC i Energi) w tym procesie sprzedaży oraz występowaniem pracownika Energa SA jako przedstawiciela lub doradcy CVC.

W sierpniu poseł PiS Jerzy Polaczek wystosował wniosek do europejskiej komisarz ds. transportu o analizę prawidłowości sprzedaży spółki przez Komisję Europejską. KE zaakceptowała transakcję jako zgodną z prawem europejskim. Eksperci mają jednak wątpliwości w sprawie sprzedaży PKP Energetyka, co związane jest m.in. z wieloletnią umową na utrzymanie sieci trakcyjnej, jaką przed sprzedażą PKP Energetyki PKP PLK podpisała z tą firmą.

Szczegóły transakcji

Zanim rozpoczęto proces, podpisany został pakt gwarancji pracowniczych, który zapewni osobom pracującym w spółce zatrudnienie do czterech lat oraz premię prywatyzacyjną. PKP SA informuje, że 15% środków ze sprzedaży akcji PKP Energetyka trafi do Funduszu Własności Pracowniczej PKP. Przychody ze sprzedaży PKP Energetyka mają zostać przeznaczone na obsługę zadłużenia PKP SA, gwarantowanego przez Skarb Państwa oraz inne cele omówione w ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP.

Pod koniec lipca 2015 roku PKP SA i fundusz CVC Capital Partners sfinalizowały proces negocjacji sprzedaży akcji PKP Energetyki. Oba podmioty podpisały umowę sprzedaży akcji. Zaproponowana wartość przedsiębiorstwa opiewa na 1,965 mld zł co, po korekcie o wartość długu netto spółki, daje cenę na poziomie 1,410 mld zł. – Zaproponowana przez CVC cena zakupu PKP Energetyki była wyższa od uzyskanych na poziomie analiz aż o 30% – informowała 7 sierpnia Minister Infrastruktury i Rozwoju Maria Wasiak.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wyróżnienia dla PKP Energetyka. "Odpowiedzialne i innowacyjne działania"

Intermodal i logistyka

Wyróżnienia dla PKP Energetyka. "Odpowiedzialne i innowacyjne działania"

Rafał Dybiński 08 grudnia 2021

Pawłowski (PKP SA): Widzimy uchybienia w procesie prywatyzacji PKP Energetyka

Intermodal i logistyka

Syryjczyk: Raport o PKP Energetyce nie pozwala odrzucić obaw

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wyróżnienia dla PKP Energetyka. "Odpowiedzialne i innowacyjne działania"

Intermodal i logistyka

Wyróżnienia dla PKP Energetyka. "Odpowiedzialne i innowacyjne działania"

Rafał Dybiński 08 grudnia 2021

Pawłowski (PKP SA): Widzimy uchybienia w procesie prywatyzacji PKP Energetyka

Intermodal i logistyka

Syryjczyk: Raport o PKP Energetyce nie pozwala odrzucić obaw

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5